sobota, 14 czerwca 2014

047. Egzotyczne Indie z XVII wieku w „Woalu”


AUTOR: Ana Veloso
TYTUŁ ORYGINALNY: Der Indigoblaue schleier
TŁUMACZ: Eliza Borg
ROK WYDANIA: 2012
WYDAWNICTWO: Świat Książki

OPIS
Historia miłości młodego Portugalczyka do Hinduski, ze Świętą Inkwizycją w tle. Miguel zostaje wysłany do portugalskiej kolonii w Indiach, aby na miejscu dbać o interesy swojej rodziny. Po przybyciu spotyka donę Ambę. Żaden człowiek nigdy nie widział jej twarzy – zawsze jest przesłonięta woalem. Jedni twierdzą, że jest ona straszliwie oszpecona, inni, że kobieta jest niezwykłą pięknością i swą urodą doprowadza mężczyzn do zguby. Zaintrygowany Miguel za wszelka cenę pragnie ujrzeć twarz Amby, co narazi go na śmiertelne niebezpieczeństwo.

RECENZJA
Sięgając po „Woal” nie miałam żadnych oczekiwań. Ot, liczyłam na jakieś ciekawe i przyjemne czytadełko, które na dodatek być może, z racji swojego wątki historycznego, będzie strzałem w dziesiątkę. Przed lekturą przeczytałam troszkę opinii – same pozytywne! Przeszczęśliwa, że trafiłam na coś ciekawego zasiadłam do lektury… i z każdą stroną mój entuzjazm spadał, a po głowie kołatała się jedna myśl – ta książka nie jest dla mnie!

Chyba bardziej osobistym wstępem nie mogłam Was uraczyć. Kilka zdań powyżej oddały praktycznie wszystkie moje uczucia, które towarzyszyły mi podczas czytania kolejnych stron „Woalu”. Gdybym była na tyle leniwa z pewnością w tym momencie zakończyłabym swoją recenzję, wzbogacając ją jedynie o końcową ocenę. Niemniej jednak uważam, że jak się powiedziało a, trzeba również powiedzieć b, a że ja już wyraziłam swoje niezbyt pochlebne zdanie na temat książki, więc teraz wypadałoby swoją opinie podeprzeć jakiś sensownymi argumentami.

Pierwszy, największy minus całej powieści, moim subiektywnym zdaniem rzecz jasna, to główna postać kobieca, mianowicie Amba. To, co ja się przez nią nairytowałam, to moje! Od samego początku nie zapałałam zbytnią sympatią do tej dziewczyny i nie przekonała mnie ani jej trudna sytuacja, ani traumatyczne wspomnienia. Powiem więcej – wręcz jeszcze bardziej mnie do niej uprzedziły. Tak, tak! Bo ja rozumiem, że można dużo przejść, rozumiem, że życie to nie bajka, ale te wszystkie opresje, z których Amba wychodziła praktycznie bez szwanku stawiały ją w roli ciutnie półboga. Oczywiście bolesna przeszłość w jakimś stopniu ją ukształtowała, sprawiając, że stała się „bad girl” z zapędami na altruistkę, ale mnie tym nie kupiła. Sprawa z postacią męską przedstawia się w sumie bardzo podobnie. O ile Miguel, główna postać płci brzydszej, na początku naprawdę mnie zaciekawił i zaintrygował, o tyle im dalej w las tym było gorzej, a sam Portugalczyk przeszedł zmianę z niepokornego młodzieńca w takiego troszkę pantoflarza. Całość kreacji uratował jedynie Pańdźo – pies Miguela. Z racji, że jestem typową psiarą, ta czteronożna istotka zawładnęła całym moim sercem, a sam jej „wątek”, zakończony o wiele za wcześnie, sprawił, że w moich oczach pojawiły się łzy. Macie mnie! Nic tak na mnie nie działa jak krzywda biednych, niewinnych zwierząt.
O samej fabule, jak zwykle zresztą, nie będę się zbytnio rozpisywać. Co prawda nie można narzekać na brak jakiejkolwiek akcji, z drugiej jednak strony zabrakło mi w całej powieści tego „czegoś” co sprawiłoby, że nie mogłabym wręcz oderwać wzorku od lektury. Nie czułam się jakoś wybitnie usatysfakcjonowana treścią, ani tym bardziej pochłonięta ją na tyle, aby nie móc spać i wciąż rozmyślać co czeka mnie na kolejnej kartce. A samo zakończenie? Chyba jestem nieczułą bestią, oczywiście tylko nie czułą na losy „człowieków”.

 Były postacie, była fabuła, a więc przyszedł czas na język. Również i tutaj mam swoje „ale”. Co prawda nie można powiedzieć, że autorka posługuję się językiem prostym, wręcz przeciwnie bardziej jej do ambitnego stylu, ba ciutnie patosu! I właśnie to mnie strasznie drażniło. Czytając długie, przekombinowane zdania miałam wrażenie, że Ana Veloso chciała wszystkim pokazać się z jak najlepszej strony, uwodnić, że potrafi pisać wyniośle, a jednocześnie tak przejrzyście i klarownie… no właśnie chciała, bo moim zdaniem wyszło jej na taki mocno naciągany dostateczny z dwoma minusami!

Reasumując, plusów jest mało, żeby nie powiedzieć, że ich ilość jest znikoma. Stopień za psiaka, stopień za początkową kreację Miguela, no i stopień za akcję, jaka jest to była, ale zawsze jakaś! Trzy plus? Trójeczka zatem będzie idealna!

„To wszystko mniej go bolało niż śmierć jego wiernego psa Pandźo. To zwierzę uratowało mu życie. Było dla niego przyjacielem i obrońcą, towarzyszem zabaw i powiernikiem, i myśl, że już nigdy więcej nie pogłaszcze miękkiego brzucha i nie będzie się bronił przed żywiołowymi cmoknięciami, wzbudzało w nim większy smutek niż śmierć co poniektórych krewnych.” ~ Woal, Ana Veloso, Warszawa 2012, s.404


OCENA: 3/10

Książka zalicza się do wyzwania: 52 książki, Czytam opasłe tomiska, Historia z TRUPEM.


Wróciła Tea – wredna i zła! A więc jestem całkowicie w swoim żywiole. „Woal” okazał się książką kompletnie nie dla mnie i w sumie to nawet żałuję, że „upatrzyłam” ją na bibliotecznej półce. Jako, że właśnie jestem po sesji mogę miło zakomunikować, że na Waszych blogach będę jak najbardziej regularnie, podobnie jak w miarę regularnie będę starała się dodawać coś od siebie. Pozdrawiam!

[1] Opis pochodzi z tyłu książki


14 komentarzy:

  1. Uuu, nie brzmi najlepiej. Nigdy o tej książce nie słyszałam, ale po Twojej recenzji już nawet nie chcę więcej słyszeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja ostra ocena, może być wywołana tym, że po prostu nie jestem wielką zwolenniczką tego typu literatury. Co jednak nie zmienia faktu, że z pewnością nie będę książki polecać ;)

      Usuń
  2. Do książek z Indiami w tle nader pozytywnie nastawiły mnie "Tygrysie Wzgórza" Sarity Mandanny, toteż możliwe, że gdybym natknęła się na "Woal" w bibliotece, wypożyczyłabym go bez większego namysłu. Jednakże stanowczo jest to lektura nie dla mnie. Bad girl, bad boy... Chyba jestem po prostu zbyt grzeczna, by z zainteresowaniem czytać o losach takich osób. Zdecydowanie stwierdzam: to nie moje klimaty!
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Tygrys Wzgórza" jeszcze przede mną, ale na chwilę obecną za cokolwiek z Indiami w tle, podziękuję ;)

      Usuń
  3. Ja mimo wszystko chętnie przeczytałabym tę pozycję ;) lubie takie klimaty... ale niestety w mojej prywatnej biblioteczce nie mam tej pozycji, a ocena nie zachęca raczej do kupna...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem w sumie jak książkowy demotywator :D

      Usuń
  4. Dziękuję, że ustrzegłaś mnie przed tą książką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie polecam, chyba, że chcesz się poirytować przez ponad 500 stron ;)

      Usuń
  5. A myślałam, że znalazłam coś dla siebie, intrygują mnie książki, których fabuła rozgrywa się w krajach z zupełnie inną kulturą, ale za dużo minusów i jeszcze ta irytująca główna bohaterka, chyba nie ma sensu się męczyć :)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że wszystko zależy od gustów. Ja niestety się zawiodłam, ale na dobrą sprawę po książkę sięgnęłam tylko przez te historyczne tło, bo ogólnie nie przepadam za takimi książki. Jeśli lubisz taki typ literatury, to możliwe, że Tobie się spodoba ;)

      Usuń
  6. Nie nie, ja odpadam :D Myślałam, że może mnie jakoś zachęcisz, ale trójka to nie jest dobra ocena ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że może mi się spodobać...

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy

Etykiety

Adam Cyra Aimee Agresti Agnieszka Haska A.S.A Harrison Agata Christie Agnieszka Lingas-Łoniewska Alfred Szklarski Amanda Goldberg Amy Adams Ana Veloso Aneta Jodowska Anna Bellon Anna Łacina Anna Moczulska Anna Quindlen Autobiografia Barbara Wood Benjamin Weiser Biblioteka Psychologii Współczesnej Biografia Bogna Ziembicka Bradley Cooper Bridget Asher Camilla Läckberg Candace Camp Carolly Erickson Cassie Harte Cecelia Ahern Charlotte Link Chris Carmack Christian Bale Cilla Börjlind Cykl 'Dr David Hunter' Cykl "Ania z Zielonego Wzgórza" Cykl "Babie Lato" Cykl "Cormoran Strike" Cykl "Cztery żywioły Saszy Załuskiej" Cykl "Delirium" Cykl "Dora Wilk" Cykl "Dr David Hunter" Cykl "Era Pięciorga" Cykl "Erika Falck Patrik Hedström" Cykl "Fredrik Beier" Cykl "Hannibal Lecter" Cykl "Harry Potter" Cykl "Igrzyska Śmierci" Cykl "Jeśli zostanę" Cykl "Józefina Bonaparte" Cykl "Lew Demidow" Cykl "Millennium" Cykl 'Moondrive' Cykl "Mroczna Seria" Cykl "Niezgodna" Cykl "Oblicza zła [Prószyński i S-ka]" Cykl "Pamiętnik księżniczki" Cykl "Pieśń Lodu i Ognia" Cykl "Pisane przez życie" Cykl "Powieści Tudorowskie" Cykl "Pozerki" Cykl "Prawdziwe historie" Cykl "Przygody Tomka" Cykl "Ravn" Cykl "Robert Langdon" Cykl "Rodzina O." Cykl "Saga o Gutowie" Cykl "Sebastian Bergman" Cykl "Seria Koronkowa" Cykl "Seria z Czarnym Kotem" Cykl "Sprawiedliwość owiec" Cykl "Ten jeden dzień" Cykl "The Last Regret" Cykl 'Tom Stilton i Olivia Rönning' Cykl "Tony Hill i Carol Jordan" Cykl "To skomplikowane" Cykl "Trylogia Blask Snów" Cykl "Trylogia czasu" Cykl "Trylogia Sienkiewicza" Cykl "Trylogia Suremu" Cykl "Wiktoria Biankowska" Cykl "Winston Churchill" Cykl "Zakon Ciemności" Cykl "Zmierzch" Dagmara Dominczyk Dan Brown Danielle Steel David Lagercrantz Dean Koontz Diane Chamberlain Diane Ducret Diana Palmer Dorota Gąsiorowska Dramat Dystopia Eduardo Sacheri Edward Lee Edward Rutherfurd Elizabeth Camden Elizabeth Ross Ella Griffin Ella Harper Ellen Byerrum Emily Brontë Emily Giffin Emmanuel Hecht Ewa Madeyska fantastyka fantasy film Gabrielle Zevin Gayle Forman George R. R. Martin Guillaume Musso Guy Lawson Grzegorz Wagner Hans Rosenfeldt Hannah Shahr Heidi Rehn Henryk Sienkiewicz Herkules Poirot Hilary Duff horror Iga Wiśniewska Ingar Johnsrud Irene Sabatini Iwona Grodzka-Górnik J.R.R. Tolkien Jacek M. Rostocki Jacek Piekara Jacek Skowroński Jay Asher Jayne Ann Krentz Jack Ketchum Jack Thorne Jane Casey Jean Sasson Jessica Park Jennifer Close Jennifer Lawrence Jerzy Stachowicz Jill Shalvis Joanna Chmielewska Joanna Stovrag Joanne Kathleen Rowling Joanna Wieliczka-Szarkowa John Tiffany Jodi Picoult John Boyne John Green Jojo Moyes Judith Gould Julie Kavanagh Julia P. Gelardi Kanada Karen Essex Karen Kingsbury Katarzyna Berenika Miszczuk Katarzyna Bonda Katarzyna Michalak Katarzyna Zyskowska-Ignaciak Katrin Lankers Karolina Święcicka Kaui Hart Hemmings Kerstin Gier Kevin Lewis Khadra Sufi Kimberly McCreight klasyka kryminału klasyka polskiej literatury komedia filozoficzna komedia romantyczna kryminał Krzysztof Mecner Książki Lady Colin Campbell Lauren Oliver Lauren Willig Liebster Blog Award Linda Gillard Literackie Miasteczko literatura amerykańska literatura anglosaska literatura argentyńska literatura austriacka literatura faktu literatura francuska literatura hiszpańskojęzyczna literatura irlandzka literatura młodzieżowa literatura niemiecka literatura niemieckojęzyczna literatura obyczajowa literatura piękna literatura polska literatura rosyjska literatura skandynawska literatura szkocka literatura szwedzka literatura współczesna polska literatura współczesna zagraniczna literatura zagraniczna Louis de Wohl Lucy Maud Montgomery Luiza Łuniewska Lynette Padwa Maciej Andrzej Brzozowski Magda Stachula Maja Ostaszewska Małgorzata Gutowska-Adamczyk Małgorzata Warda Manuela Gretkowska Marina Achmedowa Marcin Dorociński Marcin Mortka/ Marek Rybarczyk Maria Ulatowska/ Mario Puzo Margaret Mitchell Maria Fredro-Boniecka Marla Sokoloff Marta Mizuro Martin Sixsmith Martin Stankiewicz Martin Pistorius Mary Ann Shaffer Matthew Quick Meg Cabot Megan Lloyd Davies Melissa Hawach Michael Dobbs Michael Hjorth Michael Katz Krefeld Michael Wallner Michał Wójcik Michaił Bułhakow Michelle Moran Monika Rebizant-Siwiło Monika Szwaja Nicola Cornick Nicolas Evans Nicolas Sparks Ocena: 0/10 Ocena: 1/10 Ocena: 2/10 Ocena: 3/10 Ocena: 4/10 Ocena: 5/10 Ocena: 6/10 Ocena: 7/10 Ocena: 8/10 Ocena: 9/10 Ocena: 10/10 opowiadania Paula Hawkins Paullina Simons partyzantka Patrick Wilson Paweł Paliński Paweł Zagumny Peter Longerich Philip Zimbardo Philippa Gregory podsumowanie Polska Powieść Powieść historyczna Przemysław Piotr Kłosowicz psychologia Rachel Maude raport Ramsey Campbell recenzja Renata Czarnecka Richard Paul Evans Robert Galbraith Robert Janowski Robert Ostaszewski Rolf Börjlind romans romans historyczny Ruthanna Hopper Sandra Brown Sandra Gulland Santa Montefiore Sara Gruen Sarah Jio science fiction sensacja Seria "Kobiety to czytają!" Seria "Historie Prawdziwe" Seria "Szmaragdowa seria" Seria "Tylko dla dziewczyn" Seria "Złota Seria" Sheila Roberts Sherryl Woods Simon Beckett Siri Mitchell Stephen King Stephenie Meyer Steve Mosby Steven D. Wolf Stieg Larsson Suzanne Collins Swietłana Alliłujewa Szpiegowski Szymon Nowak TAG Taylor Jenkins Reid Tea Theresa Revay Thomas Harris Thriller Thriller psychologiczny Tom Hanks Tom Rob Smith Trudi Canavan USA Val McDermid Valerie Tasso Veronica Roth Wednesday Martin Wendy Welch Wiera Szkolnikowa William C. Gordon Wydawnictwo AA Wydawnictwo Agora SA Wydawnictwo Akurat Wydawnictwo Albatros A. Kuryłowicz Wydawnictwo Amber Wydawnictwo Bellona Wydawnictwo Black Publishing Wydawnictwo Bukowy Las Wydawnictwo Czarna Owca Wydawnictwo De Facto Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu Wydawnictwo Dolnośląskie Wydawnictwo EGMONT Wydawnictwo Fronda Wydawnictwo Fabryka słów Wydawnictwo Galeria Książki Wydawnictwo Hachette Polska Wydawnictwo Harlequin Enterprises Wydawnictwo Initium Wydawnictwo Klin Wydawnictwo Książnica Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Lucky Wydawnictwo Media Rodzina Wydawnictwo MUZA SA Wydawnictwo Nasza Księgarnia Wydawnictwo Novae Res Wydawnictwo OMG Books Wydawnictwo Otwarte Wydawnictwo POLWEN Wydawnictwo Prószyński i S-ka Wydawnictwo PWN Wydawnictwo REBIS Wydawnictwo Remi Wydawnictwo Replika Wydawnictwo RM Wydawnictwo Sonia Draga Wydawnictwo Świat Książki Wydawnictwo W.A.B Wydawnictwo WAM Wydawnictwo Zielona Sowa Wydawnictwo Znak Literanova Wydawnictwo Znak Wydawnictwo Zysk i S-ka Wymarzone czytadełko Zofia Posmysz