poniedziałek, 12 listopada 2018

538. Jane Austen - "Rozważna i romantyczna"


AUTOR: Jane Austen
ORYGINALNY TYTUŁ: Sense and Sensibility
SERIA: Angielski Ogród [Świat Książki]
TŁUMACZ: Anna Przedpełska-Trzeciakowska
ROK WYDANIA: 2014
WYDAWNICTWO:  Świat Książki

OPIS
Po śmierci męża pani Dashwood wraz z dziećmi opuściła ukochany dom i zamieszkała w posiadłości Barton. Dwie z jej córek - panny na wydaniu - choć różne pod względem charakterów, tak samo szukają szczęścia i miłości. Uczuciowa, impulsywna Marianna marzy o mężczyźnie szarmanckim, wrażliwym, lubiącym te same lektury, co ona. Łagodna i rozważna Eleonora odda serce jedynie człowiekowi spokojnemu i odpowiedzialnemu. Niestety świat, którym - zamiast prawdziwych uczuć - rządzi pozycja społeczna i pieniądz, może boleśnie rozczarować te pełne uroku, ufne kobiety… [1]

RECENZJA
Z klasyką literatury nigdy nie było mi po drodze. W końcu jednak postanowiłam to zmienić i od czasu do czasu sięgam po książki, które na stałe wpisały się w historię literatury, które od wielu lat zachwycają miliony czytelników na całym świecie. Tym razem postanowiłam zabrać się za „Rozważną i romantyczną” Jane Austen. Słyszałam, że jest to powieść specyficzna, ale mimo to i tak postanowiłam ją przeczytać. Na dodatek w moim posiadaniu jest piękne wydanie ze Świata Książki, na które mogę patrzeć godzinami.

Dwie siostry: Eleonora i Marianna to główne bohaterki powieści Jane Austen. Eleonora jest tytułową rozważną, która nad porywy serce ceni odpowiedzialność i roztropność, przez co uważana jest za osobę chłodną. Marianna to typ romantyczki, dla której porywy serca są ważniejsze niż rozsądne rady umysłu. Mimo takich różnic siostry są sobie bardzo bliskie i każda z nich na swój sposób pragnie miłości. Niestety urodziły się w czasach, gdzie nie liczą się uczucia, a pieniądze i pozycja społeczna. To właśnie te dwie rzeczy determinują, kto jest idealnym kandydatem na męża/żona, a nie uczucie dwójki ludzi.

Każda z sióstr przeżywa swój mały dramat miłosny. Jane Austen pokazała dwa rodzaje rozczarowań. Jedno to tłumienie w sobie i nie okazywanie zranienia całemu światu. Z kolei panna Marianna rozpacza i jest pewna, że to, co ją spotkało to istny koniec świata i już nigdy nikogo nie pokocha, bo dla niej prawdziwie można kochać tylko raz.

To, co dało się zauważyć w powieści to, że Jane Austen pokazywała nam bardziej wszystko z perspektywy spokojnej i rozważnej Eleonory. Narracja jest prowadzona w trzeciej osobie, ale rozdziały zawierają wiele przemyśleń starszej z sióstr. Można z tego wywnioskować, że autorka bardziej była za Eleonorą i to jej postawa były jej bliższe w życiu codziennym. Nie oznacza to również, że potępiała impulsywność i romantyczność Marianny. Możliwe, że autorce chodziło o pokazanie tego, że podejmowanie decyzji pod wpływem impulsu nie jest dobre, że lepiej na spokojnie rozważyć wszystkie za i przeciw.

Miałam w trakcie czytania książki kilka momentów, kiedy czułam się lekko znudzona i nie miałam jej ochoty czytać. Muszę przyznać, że po przeczytaniu pierwszych stu stron byłam zachwycona, ale potem im dalej w strony tym wszystko mi się dłużyło. Nie znaczy to, że nie doceniam tej książki, bo w ostatecznym rozrachunku bardzo mi się ona podobała i z pewnością za jakiś czas sięgnę po inne książki Austen.
 „Ani okoliczności, ani czas nie decydują o stopniu znajomości. Istotne jest tylko usposobienie danego człowieka. Są ludzie, którym i siedem lat nie wystarczy, żeby się nawzajem poznać, dla innych siedem dni to za wiele.”~ Jane Austen, Rozważna i romantyczna, Warszawa 2014, s. 58.
OCENA: 7/10

Witajcie! 
Dziś kolejna recenzja, ale pracuję nad postem z o nazwie "Książki do, których chciałabym wrócić". Myślę, że w przyszłym tygodniu się pojawi ;) 
Pozdrawiam,
Lady Spark 

[1] Opis pochodzi z okładki książki

10 komentarzy:

  1. Mam w domu, ale zbieram się na przeczytanie i zbieram i coś zebrać nie mogę ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. klasyka, czytałam z 3 razy co najmniej! :)
    okularnicawkapciach.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Cudowna powieść, jedna z moich ulubionych :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Cenię sobie klasykę. Na tę powieść przyjdzie czas :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Klasyka klasyką , ale ja jej jeszcze nie czytałam... trzeba szybko nadrobic...

    OdpowiedzUsuń