poniedziałek, 20 marca 2017

377. "Rodzina O.", bo z rodziną źle, ale bez jeszcze gorzej

AUTOR: Ewa Madeyska
SERIA: Rodzina O.
TOM: Pierwszy
ROK WYDANIA: 2017
WYDAWNICTWO: Znak Literanova

OPIS
Rodzina rzecz święta, choć czasem przeklęta.
Helena, jednooka głowa rodziny O.
Tadeusz, syn Heleny, psychiatra czy wariat?
Barbara, żona Tadeusza, kochanka czy prostytutka?
Paweł, starszy syn, ofiara czy zdrajca?
Andrzej, młodszy syn, rozrabiaka czy morderca?
Nieślubne dziecko, zdrada, zagadkowa śmierć.
Ta rodzina wciągnie cię w swoje kłamstwa i półprawdy, uczucia i natręctwa. Między rok ’68 a ’69. Między wielką Historię a codzienność małego miasteczka.
Nie oderwiesz się.
Na szczęście to dopiero pierwszy sezon.
A ciąg dalszy nastąpi…. [1]

RECENZJA
Zgodziłam się recenzować książkę Ewy Madeyskiej, bo zaintrygował mnie fakt, że jest to sezon literacki. Przyznajcie, że to całkiem fajny zabieg marketingowy, mający na celu zwiększenie zainteresowania powieścią. Na dodatek zaczyna się pod koniec lat sześćdziesiątych, a ja takie rzeczy kupuję w ciemno. Po opisie i kilku recenzjach nie spodziewałam się lukrowej akcji. Tylko czy dobrze odebrałam tę książkę?

Rodzina O. mieszka sobie w małym mieście Bolegoszczy. Składa się ona z nestorki rodu, jednookiej Heleny O., która jest postacią specyficzną, a jednocześnie moją ulubioną. Ma syna Tadeusza, który jest ordynatorem w szpitalu dla psychicznie chorych. Ma żonę Barbarę, która w dziwnych okolicznościach trafiła do tej rodziny, a także do szpitala na początku powieści. Są również dzieci. Dwóch synów: Paweł jest studentem prawa, który nagle wraca z Warszawy, chociaż jest o krok od zakończenia studiów prawniczych. Co się stało w stolicy? Młodszy Andrzej chce iść na medycynę, ale coś krzyżuje jego plany.

Nie będę dalej zdradzać. W książce trudno o zarys fabuły po kilkudziesięciu stronach, a nawet po stu pięćdziesięciu, ale to wcale nie jest minusem. Mnie mimo to dobrze się czytało, a to dzięki stylowi autorki, który jest lekki, ale mówiący o trudnych sprawach PRL-u, gdzie ślady wojny dalej były widoczne. Nie jest to styl prześmiewczy czy ironiczny. Po prostu autorka ma lekkość pióra, która wynagradza brak scen rodem z thrillera najwyższych lotów. Podziwiamy codzienne życie, które nie pędzi jak nowoczesne pociągi, ale snuje się powoli dostarczając dramatów, intryg, zdrad, nieślubnych dzieci jak i musowych ślubu. Jednak największe bum! Oraz odpowiedź na większość pytań czytelnik dostaje w ostatniej części tudzież w odcinku, a na dodatek od razu chce czytać drugi tom.

Powiem kilka słów o zabiegu marketingowym, jakim jest nazwanie książki serialem literackim. Sprytne posunięcie i z pewnością to przykuje wzrok czytelnika do tej książki, ale poznałam osobę, dla której jest to po prostu przesada. Na szczęście książka nie jest pisana w formie scenariusza, a normalnej powieści, co zdecydowanie ratuje sytuację, bo książka, jako scenariusz mogłaby paść szybko. Wyjątkiem jest „Harry Potter i przeklęte dziecko”, ale nie ukrywajmy wszystko, co jest sygnowane nazwiskiem Rowling sprzeda się jak świeże bułeczki.

Podsumowując „Rodzina O.” to powieść wielowątkowa, wielopokoleniowa, a także wielowarstwowa. Autorka dała nam całą gamę postaci, bardzo dobrze wykreowanych. Genialny styl pisania i pomysł na osadzenie w realiach PRL-u dały niesamowitą mieszankę w żaden sposób nieprzesadzoną. Już czekam na drugim tom losów tej rodziny. Osobiście polecam.

"Zapamiętaj, młody człowieku. [...] Ludzie robią różne rzeczy. A inni ich oceniają. Zawsze oceniają. Znaczenie i waga czynów nie zmieniają się wraz z upływem czasu, choć wiele, jeśli nie wszystko, można wyjaśnić i usprawiedliwić okolicznościami." ~Rodzina O., Ewa Madeyska, Kraków 2017, s. 239.
OCENA:  8/10
Witajcie! 
Ostatnio same egzemplarze recenzenckie Wam serwuję. Ten również jest dobry ;). 
Wersja gadana poniżej. Będzie mi miło, jeśli zostawicie po sobie ślad :). 


[1] Opis pochodzi z okładki książki

23 komentarze:

  1. Nie miałam pojęcia,że jet taka autorka i taka książka. Szczerze mnie zaciekawiła Twoja recenzja:)
    https://sweetcruel.wordpress.com/

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeżeli jest to normalna powieść, to dlaczego nazwana jest pierwszym sezonem, a nie pierwszym tomem? Dla mnie to również przesada ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybym to wiedziała to moje życie byłoby prostsze ;). Nie mam pojęcia. Mnie to nie przeszkadza. Przypuszczam, że to po prostu chwyt marketingowy i nic więcej ;). Ma przykuć uwagę ;)

      Usuń
  3. A więc rozdziały = odcinki, a tomy = sezony?... Faktycznie ciekawy zabieg, aczkolwiek mnie osobiście nie nastraja do pozytywnego odbioru powieści - od razu wywołał u mnie skojarzenia z jakąś tanią, wiejska podróbką "Mody na sukces". Opis jednak zainteresował mnie na tyle, że chyba przymknę oko na ten nieszczęsny "sezon" ;)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odcinki są jeszcze podzielone na wątki w odcinkach ;). Myślę, że spokojnie stwierdzenie "serial literacki" oraz na słowo 'sezon" można zamienić na "powieść" i tom pierwszy :).

      Usuń
    2. No, tych wątków to już zupełnie nie mogę sobie wyobrazić. Będę musiała przy jakiejś okazji zerknąć do środka, żeby zobaczyć, jak to wygląda :D

      Usuń
    3. Nie wygląda to tak źle jak może się wydawać :)

      Usuń
  4. Brzmi interesująco. Choć mam podobne pytanie jak Elenkaa. Czemu sezon a nie po prostu tom?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia. Nigdzie nie ma wytłumaczenia, nie ma nawet słowa od autorki. Nie wiem jak jest w normalnym wydaniu, ale w egzemplarzu recenzenckim, który dostałam przed premierą nie ma wyjaśnienia ;)

      Usuń
  5. Mnie by sformułowanie "serial literacki" odrzuciło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja się skusiłam i nie żałuję ;).

      Usuń
  6. Dosyć ciekawe i odważne posunięcie z tym sezonem. Mi osobiście jakoś to nie przeszkadza, a sama historia kusi swoją wielowątkowością ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak naprawdę to ja w większości i tak myślę o tym jako tom pierwszy :P

      Usuń
  7. W trakcie czytania nie zauważyłam żadnego podobieństwa do serialu, a tym bardziej literackiego. W książce dzieję się dużo, ale czyta się ją błyskawicznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się z Tobą:). Myślę, że to po prostu chwyt marketingowy ;). Nic więcej ;).

      Usuń
  8. Przyznam, że nie zwróciłabym większej uwagi na to czy tom czy sezon, absolutnie dopuszczam taką interpretację autorki. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie też to kompletnie nie przeszkadza ;)

      Usuń
  9. Ciekawa forma z tymi odcinkami i sezonami i faktycznie może robić za niezły chwyt marketingowy, ale fabuła raczej nie w moich klimatach, więc sobie odpuszczę.

    OdpowiedzUsuń
  10. O Boże, jak tu żółto! Moje oczy aż zabolały - siedziałam dłuższą chwilę u siebie, coś tam grzebiąc, "po ciemku", a tu tak cytrynowo :D

    OdpowiedzUsuń

Obserwatorzy

Etykiety

Adam Cyra Adrian Grzegorzewski Aimee Agresti Agnieszka Haska A.S.A Harrison Agata Christie Agnieszka Lingas-Łoniewska Alina Krzywiec Alfred Szklarski Amanda Goldberg Amy Adams Ana Veloso Aneta Jodowska Anna Bellon Anna Herbich Anna Łacina Anna Moczulska Anna Quindlen Autobiografia Barbara Wood Benjamin Weiser Belinda Jones Biblioteka Psychologii Współczesnej Biografia Bogna Ziembicka Bradley Cooper Bridget Asher Camilla Läckberg Candace Camp Carolly Erickson Cassie Harte Cecelia Ahern Charlotte Link Chris Carmack Christian Bale Cilla Börjlind Clare Dowling Cykl 'Dr David Hunter' Cykl "Ania z Zielonego Wzgórza" Cykl "Babie Lato" Cykl "Cormoran Strike" Cykl "Czas tęsknoty" Cykl "Cztery żywioły Saszy Załuskiej" Cykl "Delirium" Cykl "Diabeł ubiera się u Prady" Cykl "Dora Wilk" Cykl "Dr David Hunter" Cykl "Era Pięciorga" Cykl "Erika Falck Patrik Hedström" Cykl "Fredrik Beier" Cykl "Hannibal Lecter" Cykl "Harry Potter" Cykl "Igrzyska Śmierci" Cykl "Jeśli zostanę" Cykl "Józefina Bonaparte" Cykl "Lew Demidow" Cykl "Millennium" Cykl 'Moondrive' Cykl "Mroczna Seria" Cykl "Niezgodna" Cykl "Oblicza zła [Prószyński i S-ka]" Cykl "Pamiętnik księżniczki" Cykl "Pieśń Lodu i Ognia" Cykl "Pisane przez życie" Cykl "Powieści Tudorowskie" Cykl "Pozerki" Cykl "Prawdziwe historie" Cykl "Przygody Tomka" Cykl "Ravn" Cykl "Robert Langdon" Cykl "Rodzina O." Cykl "Saga o Gutowie" Cykl "Sebastian Bergman" Cykl "Seria Koronkowa" Cykl "Seria z Czarnym Kotem" Cykl "Sprawiedliwość owiec" Cykl "Ten jeden dzień" Cykl "The Last Regret" Cykl 'Tom Stilton i Olivia Rönning' Cykl "Tony Hill i Carol Jordan" Cykl "To skomplikowane" Cykl "Trylogia Blask Snów" Cykl "Trylogia czasu" Cykl "Trylogia Sienkiewicza" Cykl "Trylogia Suremu" Cykl "Wiktoria Biankowska" Cykl "Winston Churchill" Cykl "Zakon Ciemności" Cykl 'Zastępy Anielskie" Cykl "Zmierzch" Dagmara Dominczyk Dan Brown Danielle Steel Danny Wallace David Lagercrantz Dean Koontz Diane Chamberlain Diane Ducret Diana Palmer Dorota Gąsiorowska Dramat Dystopia Eduardo Sacheri Edward Lee Edward Rutherfurd Elizabeth Camden Elizabeth Ross Ella Griffin Ella Harper Ellen Byerrum Emily Brontë Emily Giffin Emmanuel Hecht Ewa Madeyska fantastyka fantasy film Gabrielle Zevin Gayle Forman George R. R. Martin Guillaume Musso Guy Lawson Grzegorz Wagner Hans Rosenfeldt Hannah Shahr Heidi Rehn Henryk Sienkiewicz Herkules Poirot Hilary Duff horror Iga Wiśniewska Ingar Johnsrud Irene Sabatini Iwona Grodzka-Górnik J.R.R. Tolkien Jacek M. Rostocki Jacek Piekara Jacek Skowroński Jay Asher Jayne Ann Krentz Jack Ketchum Jack Thorne Jane Casey Jean Sasson Jessica Park Jennifer Close Jennifer Lawrence Jerzy Stachowicz Jill Shalvis Joanna Chmielewska Joanna Stovrag Joanne Kathleen Rowling Joanna Wieliczka-Szarkowa John Tiffany Jodi Picoult John Boyne John Freely John Green Jojo Moyes Judith Gould Judyta Fibiger Julie Kavanagh Julia P. Gelardi Kanada Karen Essex Karen Kingsbury Katarzyna Berenika Miszczuk Katarzyna Bonda Katarzyna Michalak Katarzyna Zyskowska-Ignaciak Katrin Lankers Karolina Święcicka Kaui Hart Hemmings Kerstin Gier Kevin Lewis Khadra Sufi Kimberly McCreight klasyka kryminału klasyka polskiej literatury komedia filozoficzna komedia romantyczna kryminał Krzysztof Mecner Książki Lady Colin Campbell Lauren Oliver Lauren Weisberger Lauren Willig Liebster Blog Award Linda Gillard Literackie Miasteczko literatura amerykańska literatura anglosaska literatura argentyńska literatura austriacka literatura faktu literatura francuska literatura hiszpańskojęzyczna literatura irlandzka literatura młodzieżowa literatura niemiecka literatura niemieckojęzyczna literatura obozowa literatura obyczajowa literatura piękna literatura polska literatura rosyjska literatura skandynawska literatura szkocka literatura szwedzka literatura współczesna polska literatura współczesna zagraniczna literatura zagraniczna Louis de Wohl Lucy Maud Montgomery Luiza Łuniewska Lynette Padwa Lynette Padwa Łukasz Modelski Magda Stachula Magdalena Witkiewicz Maja Lidia Kossakowska Maja Ostaszewska Małgorzata Gutowska-Adamczyk Małgorzata Warda Manuela Gretkowska Marina Achmedowa Marcin Dorociński Marcin Kącki Marcin Mortka/ Marek Rybarczyk Maria Ulatowska/ Mario Puzo Margaret Atwood Margaret Mitchell Maria Fredro-Boniecka Marla Sokoloff Marta Mizuro Martin Sixsmith Martin Stankiewicz Martin Pistorius Mary Ann Shaffer Matthew Quick Meg Cabot Megan Lloyd Davies Melissa Hawach Michael Dobbs Michael Hastings Michael Hjorth Michael Katz Krefeld Michael Wallner Michał Wójcik Michaił Bułhakow Michelle Moran Monika Rebizant-Siwiło Monika Szwaja Nicola Cornick Nicolas Evans Nicolas Sparks Ocena: 0/10 Ocena: 1/10 Ocena: 2/10 Ocena: 3/10 Ocena: 4/10 Ocena: 5/10 Ocena: 6/10 Ocena: 7/10 Ocena: 8/10 Ocena: 9/10 Ocena: 10/10 opowiadania Paula Hawkins Paullina Simons partyzantka Patrick Wilson Paweł Paliński Paweł Zagumny Peter Longerich Philip Zimbardo Philippa Gregory podsumowanie Polska Powieść Powieść historyczna Przemysław Piotr Kłosowicz psychologia Rachel Maude raport Ramsey Campbell Rebecca Donovan recenzja Renata Czarnecka Richard Paul Evans Robert Galbraith Robert Janowski Robert Ostaszewski Robert Seethaler Rolf Börjlind romans romans historyczny Ruthanna Hopper Sandra Brown Sandra Gulland Santa Montefiore Sara Gruen Sarah Jio science fiction sensacja Seria "Kobiety to czytają!" Seria "Historie Prawdziwe" Seria "Leniwa Niedziela" Seria "Szmaragdowa seria" Seria "Tylko dla dziewczyn" Seria "Złota Seria" Serial "Tabu" Sheila Roberts Sherryl Woods Simon Beckett Siri Mitchell Stephen King Stephenie Meyer Steve Mosby Steven D. Wolf Stieg Larsson Suzanne Collins Swietłana Alliłujewa Szpiegowski Szymon Nowak TAG Taylor Jenkins Reid Tea Tom Hardy Theresa Revay Thomas Harris Thriller Thriller psychologiczny Tom Hanks Tom Rob Smith Trudi Canavan USA Val McDermid Valerie Tasso Veronica Roth W. Bruce Cameron Wednesday Martin Wendy Welch Wiera Szkolnikowa William C. Gordon Wydawnictwo AA Wydawnictwo Agora SA Wydawnictwo Akurat Wydawnictwo Albatros A. Kuryłowicz Wydawnictwo Amber Wydawnictwo Bellona Wydawnictwo Black Publishing Wydawnictwo Bukowy Las Wydawnictwo Czarna Owca Wydawnictwo De Facto Wydawnictwo Diecezjalne i Drukarnia w Sandomierzu Wydawnictwo Dolnośląskie Wydawnictwo EGMONT Wydawnictwo Feeria Young Wydawnictwo Fronda Wydawnictwo Fabryka słów Wydawnictwo Galeria Książki Wydawnictwo Hachette Polska Wydawnictwo Harlequin Enterprises Wydawnictwo HarperCollins Wydawnictwo Initium Wydawnictwo Klin Wydawnictwo Książnica Wydawnictwo Literackie Wydawnictwo Lucky Wydawnictwo Media Rodzina Wydawnictwo Między Słowami Wydawnictwo MUZA SA Wydawnictwo Nasza Księgarnia Wydawnictwo Novae Res Wydawnictwo Ole Wydawnictwo OMG Books Wydawnictwo Otwarte Wydawnictwo POLWEN Wydawnictwo Prószyński i S-ka Wydawnictwo PWN Wydawnictwo REBIS Wydawnictwo Remi Wydawnictwo Replika Wydawnictwo RM Wydawnictwo Sonia Draga Wydawnictwo Świat Książki Wydawnictwo W.A.B Wydawnictwo WAM Wydawnictwo Wielka Litera Wydawnictwo Zielona Sowa Wydawnictwo Znak Literanova Wydawnictwo Znak Wydawnictwo Zysk i S-ka Wymarzone czytadełko Zofia Posmysz