środa, 8 maja 2019

556. "Polscy bogowie wojny. Najwspanialsi dowódcy w dziejach"


AUTOR: Praca zbiorowa
ROK WYDANIA: 2019
WYDAWNICTWO:  Znak
OPIS
Wybitni stratedzy. Charyzmatyczni wodzowie. Polacy
„Policzym ich, jak ich pobijem” – stwierdził Chodkiewicz na widok trzy razy silniejszej szwedzkiej armii pod Kircholmem. Jak powiedział, tak zrobił. Gdy polska jazda uderzyła we wrogie szeregi, nie było co zbierać.
„Bijcie się twardo, ale po rycersku” – instruował żołnierzy generał Maczek. I tak pokierował pancerną kawalerią, by zamknąć Niemców w morderczym potrzasku, a aliantom otworzyć drogę do Europy.
„Mieczów ci u nas dostatek” – drwił z Krzyżaków Władysław Jagiełło. Oni myśleli, że mają przeciw sobie prostaka i barbarzyńcę. On – za jednym mistrzowskim pociągnięciem złamał największą potęgę militarną kontynentu.
Geniusze, którzy na zawsze odmienili sztukę wojny. Wielcy generałowie, zdolni kreować dzieje i przerysowywać granice mocarstw. Zdobywcy, triumfatorzy, wyzwoliciele: od Kijowa w roku 1000, przez wiktorię wiedeńską roku 1673, po bitwę warszawską 1920 roku. Wielcy Polacy. [1]

RECENZJA
Historię lubiłam od zawsze. W szkole był to mój ulubiony przedmiot. Jednak oprócz głównych tematów na lekcjach uwielbiałam, gdy nauczyciele dodawali od siebie jakieś ciekawostki, które od razu zapadały mi w pamięć.
„Polscy bogowie wojny” to zbiór najwybitniejszych dowódców w dziejach Polski. Począwszy od Mieszka I, a skończywszy na Stanisławie Maczku. Rozwój sztuki wojennej pokazany przez pryzmat zmieniających się epok. Przedstawienie największych polskich zwycięstw wojennych nie tylko datami, ale również szczegółami, które miały wpływ na przebieg walki. To bardzo mnie zainteresowało, ponieważ do tej pory to wszystko co wiedziałam dotyczyło tylko dat i nazwisk.

Tu nie ma sensu szukać dodatkowych informacji z życia prywatnego opisywanych postaci. Dostajemy opis ich wojskowego życia i dokonań na polu bitwy. Autorzy skupili się na konkretach, które bardzo mnie interesowały. Nie było zbędnego lania wody. Obawiałam się tego, bo jeśli na 320 stronach więcej byłoby lania wody niż konkretów to ta książka nie przedstawiałaby żadnych zalet. Każdy rozdział napisany jest w sposób przystępny i czytelnik nie ma szans na nudę. Odpowiednia długość i przedstawienie informacji sprawiły, że kartki same przelatywały przez ręce.

Nie podobało mi się to, że na końcu książki była spisana wybrana bibliografia (a przynajmniej tak jest to określone), a przypisów w rozdziałach nie było. Gdyby zainteresowało mnie jakaś konkretna informacja to teraz nie wiedziałabym, gdzie jej szukać, a przeglądanie każdej z wymienionych pozycji wymienionych przy rozdziałach mija się dla mnie z celem. To bym zmieniła, bo dla mnie bez tego traci na wartościach edukacyjnych.

Wiem, że moja wiedza na temat taktyki wojennej w historii Polski jest znikoma, więc ta książka była dla mnie ciekawą lekcją historii, która na długo zapadnie mi w pamięć. Nie wiem tylko czy dla osób z większą wiedzą historyczną byłaby interesującą pozycją.

Za egzemplarz dziękuję Wydawnictwu Znak

OCENA:  7/10

Witam Was, po długiej przerwie. 
Powiem Wam, że odpoczęłam i naładowałam akumulatory. Było super :). 
Zostawiam Was z recenzją książki niespodzianki jaką przywiozłam z domu i biorę się za podsumowanie kwietnia - samo się nie zrobi ;P 
Lady Spark

[1] Opis pochodzi z okładki książki

3 komentarze:

  1. książka niekoniecznie dla mnie, ale cieszę się,że majówka udana:)
    okularnicawkapciach.wordpress.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Tym razem spasuję, to nie moja tematyka :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię książki, dzięki którym moja wiedza historyczna może wzrosnąć :)

    OdpowiedzUsuń